torsdag 9 juli 2009

Philadelphiabullar i långpanna

Sådana här bullar i långpanna bakade min svärmor för första gången när vi var där på semester. Hon hade i sin tur fått receptet på bullarna av en kollega. Jag tycker om att baka i långpanna eftersom man får mycket på en gång utan något större besvär. Därför slängde jag ihop en egen plåt med philadelphiabullar nu när vi kom hem. Fyllningen innehållande bland annat philadelphiaost är ljuvligt god! Jag funderat på att man även skulle kunna variera smaksättningen vanilj genom att och även ha i kanel, kardemumma eller kanske pistagenötter i den. Men här är i alla fall orginalreceptet!

Bullarna som svärmor bakade packade vi ner i fikakorgen när vi åkte till stranden. Jag i min tur bidrog med min kladdkaka deluxe (recept här). Mycket gott fika på stranden den dagen!

Bilderna blev tyvärr lite suddiga/skakiga/tråkiga! Får väl skylla på lågt blodsocker eller något ;-)


Philadelhiabullar i långpanna, 48 stycken


Bulldeg:

150 gram smör

5 dl mjölk

1 paket jäst

1 ägg + till pensling

1 dl socker

½ tsk salt

10-11 dl vetemjöl


Fyllning:

150 gram smör

2 msk vaniljsocker

3 dl florsocker

100 gram philadelphiaost


Smält smör i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt det hela bli fingervarmt. Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt ägg, socker och salt. Ha i vetemjölet lite i taget och arbeta in den i degen, knåda en stund. Degen blir ganska lös, nästan som en smet. Det ska vara så. Låt degen jäsa i 30 minuter. Platta sedan ut degen i en svart smord långpanna. Använd lite mjöl på handflatan och degen är väldigt kletig. Gör 48 hål (6x8) och fördela fyllningen i hålen (drygt 1 tesked i varje hål). Jäs 15 minuter igen. Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda sedan 15-20 minuter i 200 grader. Skär den avsvalnade plåtbullen i 48 bitar.


35 kommentarer:

  1. Jag säger då det, vilka ljuvliga bullar. Och så lite jobb med dom, toppen. Dessa kommer garanterat att testas!

    Hoppas du får en bra dag!

    SvaraRadera
  2. å du milde vilka goda!!! perfekt med liten insats och gott resultat!

    SvaraRadera
  3. Tackar tackar, känns jättebra att få gå konditor & inte bara lära sig hemma :)

    Ja gud du har verkligen rätt vad annars du hade bakat fast med vanilj & philadelphia också!
    Såg jättegott ut ditt med :)

    SvaraRadera
  4. oj, vad det verkar både enkelt och gott med dessa bullar. som du säger så är det ju så smidigt att baka i långpanna, och så tycker jag det är mycket lättare att diska då också ;) ha en fin helg! /pernilla

    SvaraRadera
  5. jösses så goda dina bullar såg ut! kan tänka mig att det blir riktigt smarrigt med philadelphiaost i.

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jodå jag mår bra nu!
    Har dock en gigantisk bula och en stor sårskorpa så det känns inte så skönt att borsta håret ;)

    Visst är det härligt att vara på hotell!
    Kolmården har jag aldrig varit på,men skulle jättegärna åka dit!


    Dom här bullarna måste jag bara prova!!
    Ha det så bra.
    Kram Åsa!

    SvaraRadera
  7. Hej
    Ja du, hur längderna ska hålla sig snygga är ett återkommande problem, ibland lyckas man och ibland inte..
    Jag brukar ta stekspaden eller en lång smal sak undrar om det kan heta pannkakaslagg/spade/plättvändare?
    Ja långsmal är den i allafall..

    Philbullarna är ju försvinnande goda..
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  8. Åh tackar, jag bakade även en till tårta så jag lägger väl upp den andra idag, de var så goda båda två på väldigt olika sätt :)

    Nu tyck jag du ska ta & lägga upp nå nytt mumsigt :)

    SvaraRadera
  9. den där idén var inte dum! Ska jag absolut testa! :)

    SvaraRadera
  10. vilka goda recept du delar med dig av.
    jag måste testa dessa bullar någondag..

    SvaraRadera
  11. Bara så lätta att göra och jättegoda , dessa blir en av mina favoriter. Tack

    SvaraRadera
  12. Anonym: Vad roligt att du tyckte om dessa bullar! Och tack för att du skrev och berättade det! Dessa bullar är bland de mest googlade recepten på bloggen! Jag är alldeles säker på att fler bakat dessa efter att läst receptet här!

    NI ANDRA! Lämna gärna en hälsning, ni också! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  13. Har nyss bakat dessa härliga bullar och provsmakat då de var ljumna - himelskt gott, få se om de är lika goda kalla och framför allt om de funkar att frysa och då - tinade är lika goda som nybakade - hoppas det härliga recept här och kul sida

    SvaraRadera
  14. Anonym: Kul att bullarna blev goda! Jag tycker att dessa går bra att frysa. Då är det bäst att man tar fram dem i god tid innan så att man inte behöver mikrotina dem. Tack för din hälsning, jag uppskattar det verkligen! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  15. Dessa är ju bara såååå goda. Har blivit en riktig fantast av dej o dina recept. Så mycket enkelt o så mycket gott. Du är helt fantastisk!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är dessa goda! Och gulle dig som skriver så fint, vad glad jag blir! Tack snälla! :-)

      Radera
  16. Vilket super recept, hade philadphia hemma och googlade och hamnade pa din underbara blogg! Nu ska jag bara pensla och sen in I ugnen:) Tack for ett bra recept!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade receptet! Hoppas bullarna smakade gott!

      Radera
  17. Vaaaaaaaaaaaa vilka goda bullar!
    Tack för fina recepten.

    SvaraRadera
  18. Bakade dessa idag, Blev supergoda! Kalasgästerna lär gilla dem! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Ja, bjuder man på dessa så brukar faten snabbt länsas! :-)

      Radera
  19. hur många gram är ett paket jäst?

    SvaraRadera
  20. De här var jättegoda! Bjöd arbetskamraterna på dem och det sa bara nafs så var de uppätna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är dem! Man får gömma bullarna om man vill ha kvar, annars tar de slut snabbt! Kul att du lämnade en hälsning!

      Radera
  21. Supergoda bullar - och så enkelt !! Nytt favoritrecept !!

    SvaraRadera
  22. Super enkla och så goda, har dessutom lagt till krossad kardemumma och bytt ut mot glutenfri mjölmix. Det blev uppskattat // Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena! Vad roligt att du använde glutenfritt mjöl och att det funkade!
      Hälsningar Anna - Frostrosor

      Radera
    2. Hej, underbara bullar! Bakade på vanligt mjöl igår. Men vill gärna göra dom glutenfria. Försökte men degen jäste inte. Hur länge jobbar du med degen före jäsning? Jag har ingen maskin. Tips mottages tacksamt så snart som möjligt.
      Mvh. Carina

      Radera
    3. Hej, underbara bullar! Bakade på vanligt mjöl igår. Men vill gärna göra dom glutenfria. Försökte men degen jäste inte. Hur länge jobbar du med degen före jäsning? Jag har ingen maskin. Tips mottages tacksamt så snart som möjligt.
      Mvh. Carina

      Radera
    4. Vilken mix använde du och hur länge arbetade du degen? Min ville inte jäsa...

      Radera
    5. Hej Carina! Jag har själv inte testat att göra dessa glutenfria, det gjorde en av mina läsare.

      Radera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.