måndag 22 juni 2009

Kladdkaka deluxe


Vi hade middagsgäster i onsdags och jag bestämde mig för att svänga ihop något snabbt till efterrätt innan vännerna anlände. Vad är väl snabbare än en kladdkaka! Den är god nybakad fast den nog är godast dagen efter. Ingredienserna rörs ihop direkt i kastrullen och smeten hälls sedan i en löstagbar form. Jag improviserade lite och konstruerade om orginalreceptet eftersom jag ville få med mjölkchokladen som jag hittade i bakskåpet. Körsbären som vi fick med veckans fruktlåda blev en härlig topping till!

Kladdkaka deluxe
100 gram smör100 gram choklad (valfri, men jag använde mjölkchoklad)
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret i en kastrull och ta kastrullen från plattan. Bryt chokladen i bitar och rör ner den i smöret. Rör om tills chokladen har smält. Rör ner strösocker och ägg. Blanda i vetemjöl, kakao och vaniljsocker. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Själv brukar jag använda bakplåtspapper i formen istället. Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 15 minuter. Servera kakan med glass, grädde eller frukt.

Fler kladdkakerecept på bloggen:
Kladdkaka på mjölkchoklad med daim samt grillad ananas med svartpeppar









Pollykaka 1 och Pollykaka 2


5 kommentarer:

  1. kladdkaka delux. namnet säger mer än tusen bilder och recept. lycka.

    SvaraRadera
  2. Mums att du med bakat lyxig kladdkaka, min chokladtårta är i grunden en kladdkakesmet men med lite ändringar & extra pigallchoklad!
    Sugen jag blir nu mmm :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott, vad sugen jag blev!
    Vilken härlig blogg du har!

    SvaraRadera
  4. Supergod! Hade i lite mintchoklad så det blev en lätt mintsmak också :)

    SvaraRadera
  5. Katarina L: Vad roligt att du tyckte om den!

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.