tisdag 11 januari 2011

Frikadeller med örtkryddning i tomatsås

Fördelningen hos oss är för det mesta så att köket här hemma är min borg. Min man har ju sitt på jobbet medan jag har matlagning och bakning som intresse. Allt är fint i kråksången så långt. Nyligen har dock en liten 2-åring här hemma börjat snylta på min borg!
Helt klart brås han på båda sina föräldrar och har ett brinnande intresse för råvaror, matlagning och passande nog även för diskning! Det är rena rama julafton när veckans fruktlåda levereras bakom ytterdörren, han undersöker intresserat på råvarorna efter storhandlingen och vill lukta, känna och smaka på det mesta (grönsaker står han dock över, definierar dessa som gräs). Han räds inte att smaka rå köttfärs och allt lovprisas ”Åh, gott! Min tycker om”.
Så fort han hör att middagen ska lagas, bröd ska bakas eller kastruller diskas skjuter han fram en köksstol framför arbetsbänken, kavlar upp ärmarna och utbrister glatt ”Min osså hjälpa till!”. Det går undan kan jag lova och jag kan nog börja bearbeta tanken att jag snart mist min frid i köket och får så lov att dela med mig av arbetsytan.
Härlig belöning väntar dock mig när jag på ålderdomens höst kan sitta i gungstolen och slappa tills jag hör sonen ropa ”Maten är serverad!”.

Här i alla fall frikadeller, rullade av små fingrar, vissa som ser ut som järpar! De serverades med spagetti; äkta Lady & Lufsen-mat.

Frikadeller med örtkryddning i tomatsås, 4 portioner

Frikadeller:
400 gram köttfärs
1 ägg
2 msk potatismjöl
1 tsk salt
½ buljongtärning
½ paket Provencalska örter (frysta från Findus)
1 tsk oregano
1 liten vitlöksklyfta
svartpeppar

Buljong att koka frikadellerna i:
7 ½ dl vatten
1 ½ buljongtärning

Tomatsås:
400 gram krossade tomater
1 liten vitlöksklyfta
1 gul lök
2 tsk oregano
4 dl buljong (den som frikadellerna har kokats i)
1 tsk grillkrydda
2 tsk balsamvinäger
Salt
Peppar
Ev reda av med maizena


Blanda ägg, potatismjöl, salt, smulad buljongtärning, örterna och krossad vitlöksklyfta till en röra. Rör ner i köttfärsen till en smet. Smaka av med salt och peppar. Forma till frikadeller och sjud i buljongvattnet tills frikadellerna flyter upp mot ytan. Mixa sedan tomater, vitlök och gul lök med en mixerstav. Häll över i en kastrull och låt koka upp och fräsa av lite. Tillsätt oregano, grillkrydda och buljongen. Smaka av med salt, peppar och balsamvinäger. Lägg i frikadellerna i såsen och red eventuellt av med lite maizena. Servera med spagetti. Jag klickade över lite tzatziki också.






1 kommentar:

  1. Eller kanske rulla fram med rullatorn och säga "min osse hjälpa till"?

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.