tisdag 7 december 2010

Chorizofyllda empanadas på smördeg

Receptet kommer från Jennie som har den härliga matbloggen En sida om god mat i allmänhet. Dessa kändes som ett säkert kort redan innan jag smakat dem! Hur kan något som låter så gott, vara annat än jättegott? Små härliga munsbitar, farliga, jag kan slänga i mig hur många som helst. Även dessa serverades under söndagens glöggmingel. Lite pilliga att göra. Man skulle kunna förenkla genom att skära chorizon i slantar istället för tärningar. Då blir det lite enklare att pyssla ihop dessa mini-piroger. Tyvärr fick jag inget jättebra kort på de färdiga empanadasen. Eller upptäckte faktiskt att jag glömt att fota dem när de kom ut ur ugnen. Men goda var de kan jag lova!

Chorizofyllda empanadas på smördeg

225 gram smördeg i rulle
100 gram chorizo
Ägg till pensling


Kavla ut smördegen ytterligare och ta ut rundlar med ett runt pepparkaksmått eller ett litet glas. Tärna chorizon och lägg lite på varje rundel. Nyp ihop rundlarna till halvmånar, tryck gärna med en gaffel också så att dem inte går upp i ugnen. Pensla med ägg och grädda i ugn på 200 grader i cirka 8 minuter.


6 kommentarer:

  1. Mmm så goda dem var, hade svårt att sluta äta dem i glöggmingel.. mums!

    SvaraRadera
  2. Visst är de farligt goda! Så frasiga och mumsiga :) Blir lätt att man äter en för mycket ;)

    Du är så himla duktig på att uppdatera bloggen! Jättekul att läsa och få inspiration :)

    SvaraRadera
  3. Oj vad du har uppdaterat bloggen, spenatpastan den lockar måste jag erkänna och dom här lockar också..Efter min helg så bör jag väl vara utan mat ett tag ;-)

    SvaraRadera
  4. MMoV: Dubbelmums!

    vanilla sky: Bara en för mycket? Du har karaktär! Jag äter 10 för mycket, haha! Tack för receptet!

    Växelhäxan: Jag måste inse att jag lagar/bakar mer än jag hinner uppdatera men har ändå lyckats med relativt täta uppdateringar.

    Helena Ljunggren: Japp! Testa vet ja!

    SvaraRadera
  5. Mmm... Vilka godsaker till glöggminglet!

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.