söndag 14 november 2010

Rubussylt

Rubussylt görs på hallon och björnbär. Jag använde frysta bär, men det går jättebra och så har man hemkokt sylt fast man inte har egna bärbuskar i trädgården. Jag hittade receptet här, , men halverade det och tillsatte pektin eftersom den blev så rinnig annars. Det blev en halvliter sylt ändå. Vilken oslagbart god sylt att ha på scones eller rostat bröd tillsammans med philadelhpiaost! Den serverades på Afternoon Tea, efter sonens dop.

Rubussylt, ½ liter

250 gram hallon
250 gram björnbär
1 msk pressad citron
3, 5 dl socker
1/3 flaska pektin


Varva bär, citron och socker i en kastrull. Låt stå och safta i 1 timme. Koka upp på svag värme, rör så att sockret löser sig. Koka sakta i 10 minuter och skumma av. Tillsätt pektinet och följ instruktionen på pektinflaskan. Slå upp sylten i en ren burk. Förvara sylten i kylskåp.

1 kommentar:

  1. Hm det här måste jag lägga i min lilla prova på mapp, är ju en rostare så det passar bra till helgmackan..

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.