måndag 15 november 2010

Chokladmuffins med frosting

Receptet hittade jag i Arlas reklamblad om Afternoon Tea från 2008. Det finns även på nätet, här! I receptet utlovas kladdiga muffins men jag skulle nog snarare säga att de är chokladmuffins med kraftig kakaosmak utan överdriven kladdighet. Frostingen på Kesella vanilj och smör är god men den gör sig inte riktigt till hundra på muffinsen. Det är nog aningen för lite socker i dessa för min smak. Trots det så blev det inte många kvar på Afternoon Tea, så andra tyckte visst om dem.

Chokladmuffins med frosting, 20 stycken

150 gram smör
2 ½ dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Frosting:
50 gram smör
250 gram Kesella Vanilj

Topping:
Färska jordgubbar och kristyrfigurer


Smält smöret i en kastrull. Låt det svalna och rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Klicka ut i bullformar. Grädda i 175 grader, i mitten av ugnen i 12-14 minuter. Smält smöret till frostingen, låt svalna och blanda sedan med Kesellan. Bred frostingen över muffinsen och toppa med bär eller kristyrfigurer.

1 kommentar:

  1. Tack för receptet! Dom blev väldigt goda,fast istället för att bre ut frostingen så tog jag i en påse. Gjorde hål längst ner och pressade ut. Fast det var inte så jätte lätt, kan jag säga :D

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.