söndag 17 oktober 2010

Salami- och pestopizza toppad med mozzarella


Helgen har tillbringats hemma med småpyssel innan det på lördagseftermiddagen var dags att göra sig i ordning för en arbetskollegas bröllop. Och vilket fantastiskt vackert höstbröllop det var, med ett lyckligt brudpar såklart! Efteråt bjöds det på vegetarisk buffé (där västerbottenpajen var en favorit), hallonpaj och tårta!
Vad tror ni förresten att en småbarnsmamma en söndagkväll i oktober? Jo, jag sitter i alla fall just nu och dricker en kopp grönt te, som passande för årstiden heter ”När löven faller” och innehåller grönt Sencha te, papaya, blåklint, hibiskus, nypon och russin. Ett perfekt sätt att varva ner på!

Innan jag går och lägger mig tänkte jag bjuda er på recept och bilder på vår lördagslunch här hemma – en salami- och pestopizza med mozzarella!

Salami- och pestopizza toppad med mozzarella

Pizzadeg:
2,5 dl vatten
25 gram jäst
1 msk olja
1 tsk salt
1 tsk honung
6-7 dl vetemjöl

Fyllning:
Tomatsås gjord på krossade tomater, olja, vitlök, pizzakryddor, salt och peppar
100 gram salami
pesto
skivade tomater
gröna och svarta oliver
250 gram mozzarella

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt olja, salt och honung. Tillsätt därefter vetemjölet och arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa i 30 minuter. Kavla därefter ut degen på en stor ugnsplåt. Bred på tomatsåsen och lägg på salamiskivor, skivade tomater och oliver. Klicka ut pesto lite här och var. Avsluta med riven mozzarella och låt sedan pizzan jäsa i 10 minuter till. Grädda på 225 grader i cirka 15 minuter.

Tidigare har jag även bakat DESSA pizzor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.