tisdag 1 december 2009

Saffranskaka

Så var det då dags att öppna första luckan! Bakom lucka nummer 1 har jag gömt en gyllengul saffranskaka!

Jag bakade en saffranskaka i lördags. Hemma hos oss är det tradition att äta saffranskaka, pepparkakor och dricka julmust till första advent. Det går också snabbt att svänga ihop kakan om man inte orkar göra stora lussebullsbaket riktigt än. Receptet kommer från boken Sju sorters kakor och är riktigt mumsigt med hela 200 gram smör!


Saffranskaka

200 gram smör

1 påse (0,5 gram) saffran

Sockerbit

2 ägg

3 dl socker

1 ½ dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

Florsocker till dekoration


Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant. Smält smöret och låt svalna. Mortla saffranet med en sockerbit. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, smör och mjölk. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i cirka 45 minuter. Sikta florsocker över kakan när den svalnat.


3 kommentarer:

  1. Ha,ha....!!
    Jag har lagt upp precis EXAKT samma recept idag!! ;)
    GOOOd är den!!
    Ha det bäst!/Åsa.

    SvaraRadera
  2. Älskar recepten i din blogg! Har nästan läst igenom hela. Ska ta och baka köttfärspiroger i helgen, det var så jag hittade hit -googlade recept.

    Länkar till din blogg från min om det är ok?
    /Frida

    SvaraRadera
  3. Den är verkligen god denna kaka..
    Jag höll dock på att skita knäck (ja nästan i allafall) när jag skulle köpa saffran, jag fick betala 38 kr för 0,5 g...Riktigt riktigt hutlöst men vad gör man när man tycker det är så gott..
    Ha en fortsatt trevlig vecka

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.