lördag 10 oktober 2009

Mumsig morotskaka i långpanna

Morotskaka, morotstårta, morotsruta! Kärt barn har många namn!
Ni som följer bloggen regelbundet vet att jag har en förkärlek till det som bakas i långpannor, av den enda anledningen att man får mycket gott på en gång. Den här morotskakan är ännu ett favoritrecept som bakas år efter år hemma hos mig och som delats ut till nära och kära, till höger och vänster! Nu har turen kommit till er! Så dra nu fram er svarta långpanna och baka denna morotskaka. Skulle du till skillnad från mig älska sockerkaksformar framför långpannan, går det bra att grädda kakan i två sockerkaksformar istället!
Morotskaka i långpanna


6 ägg4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
2 dl olja
6 dl rårivna morötter

Glasyr:150 gram philadelphia-ost
100 gram smör
7 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Riv morötterna och blanda med oljan. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i ägg-socker-smeten. Blanda ner morötterna och oljan. Lägg två bakplåtspapper i en långpanna och häll över smeten. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 35 minuter. Låt kakan svalna.Blanda glasyren till en jämn smet. Bred ut glasyren över den avsvalnade kakan, använd en lilleman. Skär kakan i rutor.

8 kommentarer:

  1. Åh, hur krämig och god såg inte den ut att vara, mums.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Oh tack, får skicka dej ett par av de chokladiga bullarna :) Den lät riktigt intressant bullen du åt med vit choklad och lime, aldrig smakat någon sådan får skriva upp den på måste listan ;) !

    Morotskaka är en av mina favoriter då man bortser från allt med choklad i. den är så härligt saftig och frostingen på, gud ändå så gott!

    Ha nu en toppensöndag!

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott med morotskaka! Jag har tänkt jättelänge att jag ska göra det, för vi har en massa morötter över, men det hinns aldrig riktigt med... :)

    SvaraRadera
  4. Åh nu blir jag frisk på en gång när jag ser detta recept! Kanske ska baka morotskaka! :-) Det är den absolut godaste kaka jag vet!

    SvaraRadera
  5. Jag misslyckades totalt....
    Min kaka blev jättesmulig och trasades sönder när jag bredde på frostingen :(
    Smaken är god!!
    Jag undrar vad jag gjorde fel??

    SvaraRadera
  6. Anonym: Nej, vad tråkigt! Hmm... vad kan det vara för fel. Det enda jag kan tänka mig är att om kakan stått över natten och svalnat och frostingen var för kall. En gång gjorde jag nog så och då var det som att frostingen fastnade på den översta hinnan av kakan men när man smetade så lossnade den här hinnan. Knepig förklaring, vet inte om du förstår. Annars vet jag inte. Själva kakan brukar inte bli smulig för mig. Använder du både bikarbonat och bakpulver?

    SvaraRadera
  7. Själva "kakan" blev god MEN....oj så alldeles fruktat söööt den blev! Tungan krullade verkligen ihop sig av allt socker, 7DL?!! jag var tvungen dubbelkolla så jag inte läst fel?! Nu har jag kollat runt på andra recpet och de anv max 1dl florsocker. Personligen vill jag ha "glasyren" krämig inte hård som smält socker.

    SvaraRadera
  8. Anonym: Förlåt, har missat att svara på detta! Vad tråkigt att du tyckte att den blev för söt. Jag har använt samma recept i flera år och det är mitt favvorecept. Man kan alldeles säkert dra ner mängden florsocker som man önskar. Det är nog vanligt med runt 3 dl florsocker för en rund kaka och det här receptet blir ju en långpanna eller två runda kakor.

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.