onsdag 14 oktober 2009

Chevrégratinerade rödbetor med honungsvinägrett

Tack för alla fina hälsningar och tankar på vår dotters årsdag. Det värmer att veta att det finns så mycket fina och omtänksamma människor, som skänker oss en tanke trots att vi aldrig träffats IRL! Jag uppskattar er allas omtanke!

Här kommer bild och recept på en enkel förrätt, maträtt eller plockmatsrätt, när man nu vill äta detta. Passar i alla lägen såhär i hösttider om man är en rödbets- och ostälskare! Vill man äta rödbetor och chevré tillsammans med lite extra kolhydrater kan man grilla en ciabatta i pannan, lägga på ruccola, rödbetorna, chevre och grilla i ugnen. Sedan på med honungsvinägretten och solrosfrön eller pinjenötter! Men här kommer en enklare variant.


Chevrégratinerade rödbetor med honungsvinägrett, 2 personer

6 mellanstora rödbetor

1 paket chevré, en liten rullpack

Salt

Peppar

3 msk solrosfrön

Lika delar flytande honung och balsamvinäger


Skala rödbetorna och koka de mjuka i vatten. Klyfta rödbetorna och lägg de i en ugnsform. Salta och peppra. Skiva chevréosten och den på rödbetorna. Gratinera i ugn på 175 grader i cirka 15 minuter. Rosta under tiden solrosfröna i en torr panna. Rör ihop honung och balsamvinäger och ringla över osten och rödbetorna. Strö på solrosfröna.

5 kommentarer:

  1. Åh chevré är ju så gott, kanske till och med jag som aldrig äter rödbetor äter dem med chevré på :)!!

    SvaraRadera
  2. Det här är nått som jag har tänkt prova i många år men det ha som aldrig blivit av..
    Nu står det dock på min lilla lista eller rättare sagt ligger i prov-pärmen så nu va det väl rackarn om det inte skulle bli av...
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vilken fin blogg du har! blir så inspirerad av alla härliga recept. Älskar att laga mat och lägger själv upp massa recept, tester
    på produkter osv, men jag bloggar även om inredning och guldkornen i vardagen;=)

    Hit återvänder jag mer än gärna! Trevlig helg...nu vankas hemgjord pizza med massa italienska tillbehör och pannacotta i olika lager, mums!
    /Erica

    SvaraRadera
  4. Åh, det verkar hur gott som helst!

    SvaraRadera
  5. Perfekt förrätt i mina ögon! Alla smaker passar så bra ihop! :)

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.