onsdag 10 juni 2009

Pasta alla Norma och bloggtorka

Jag har haft en form av bloggtorka. Eller egentligen kan man väl kalla det för tidsbrist. Jag har lagat mat men inte haft tid och ork att lägga in recept och bilder på allt. Fy skäms på mig! Jag ska försöka att uppdatera tätare igen, något som emellanåt blir trixigt med en tiomånaders och allt vardagsstök som ska fungera. Ikväll lyckades jag dock ta tag i bloggandet! Enjoy!


Jag slog på tvn för en morgon (det var ett tag sedan) och hoppades på att få nyhetsmorgons sista väderleksrapport men nyhetsmorgon var sedan länge slut. Istället zappade jag fram till Rachel Ray och hon höll på att mosa en ugnsbakad aubergine. Jag som precis hade två liggandes i kylskåpet bestämde mig för att prova Rachels recept. Resultatet blev toppen! Var inte rädda för vitlöken! Det blir inte alls starkt utan ljuvligt mjukt med en mildare smak än vad man skulle kunna tro! Här är min variant av receptet!


Pasta alla Norma

2 aubergine

2 hela vitlökar

Olivolja

1 ask körsbärstomater

Salt

Svartpeppar

Penne Pasta

Parmesan


Sätt ugnen på 200 grader. Skär några snitt i sidan på auberginerna och placera dessa med snittytan uppåt på en bakplåtpappersklädd plåt. Skär av några centimeter av toppen på en vitlök så att man ser klyftorna inuti. Lägg vitlöken på grillfolie och stänk över olivolja på den och förslut paketet. Lägg paketet bredvid auberginerna. Rosta i ugnen i 15-20 minuter. Ta sedan ut plåten och häll på körsbärstomaterna. Stänk över olivolja. Rosta i ytterligare 15 minuter eller tills auberginerna ser ut som punkterade bildäck.

Koka pastan enligt instruktion.

Skala auberginen och lägg innanmätet i en skål tillsammans med de rostade tomaterna. Öppna foliepaketet och kläm ut klyftorna ur vitlöken. Mosa aubergine, tomater och vitlök med en potatisstöt eller en visp. Tillsätt salt, peppar, olivolja och pasta och rör runt. Toppa med riven parmesan!


1 kommentar:

  1. Hihi du hade gärna fått kommit över på go´bullar dock är de redan slut men jag älskar ju att baka så ;)

    Då kan du få bjuda med på pasta alla norma, mmm hihi!

    SvaraRadera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.