söndag 8 mars 2009

Solrosbröd utan knåd


Detta brödrecept har jag fått av en kollega. Receptet inspirerar verkligen till att sno ihop ett gott bröd fast man egentligen saknar ork. Doften som sprider sig är ljuvlig och det bästa av allt är att det här brödet bakar sig själv; det behövs ingen knådning, bara att röra ihop ingredienserna och sedan låta jäsa innan man häller upp den på plåten och skjutsar in i ugnen. Härligt!

Receptet är på ett bröd men jag brukar ofta göra två enkla degar i varsin bunke och sedan grädda på samma plåt i ugnen.


Solrosbröd utan knåd
½ paket jäst
4 dl vatten, 37-gradigt
2 msk honung
2 tsk salt
1 ½ dl solrosfrön
Ca 8 dl vetemjöl

Blanda ingredienserna i en skål och låt jäsa under duk i ca 1,5 timme. (Sött och salt kan självklart varieras lite efter tycke och smak.)
Stjälp upp smeten (utan att knåda eller röra i den) på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda på 250 grader i 5 minuter och sänk därefter till 175 grader. Grädda ytterligare ca 30 minuter.

Tips! Toppa gärna brödet med solrosfrön och flingsalt!


10 kommentarer:

  1. ser nästan lika gott ut som morotsbrödet jag bakade igår. Var det gott då?

    SvaraRadera
  2. Mums! det ser ju gott ut! Speciellt bra då det inte behöver knådas.

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!

    Vad trevligt att du lämnade en liten kommentar!
    Vilken jättefin blogg du har!
    Vi verkar ha samma smak i mat för allt ser supergott ut här,inte minst det här brödet som jag måste prova!

    Ha en bra dag/Åsa !

    SvaraRadera
  4. Nu har jag testat det här receptet och det är superenkelt och jättegott! Tack för ett användbart recept!

    SvaraRadera
  5. Det blev en succe bland gästerna och i våra familj med detta bröd! Riktigt god med flingsalt ovanför.. blev inte alls lika fin som dina i bild, men så länge de var gott spelar kanske inte utseendet så stor roll.. börjar sakta förstå att det är här med varmluftsugn och baka är inte bra kombinationer.. har hört från flera håll.. ni har väl en "vanlig" ugn?

    SvaraRadera
  6. Miia: Ja, vi har "vanlig" ugn. Kan du ställa in så att du inte har varmluft utan vanlig? Har du bara möjlighet till varmluft måste du sänka gradantalet lite, vet inte riktigt hur mycket men pröva att sänka med 25 grader.

    SvaraRadera
  7. hej ser väldigt gott ut! Måste man ha solrosfrön? Blir det gott utan?

    SvaraRadera
  8. Anonym: Nej, man måste inte ha solrosfrön. Det går att byta ut mot t.ex. hackade valnötter också. Jag har även gjort brödet med havregryn som extra ingrediens. Det receptet hittar du här:
    http://frostrosor.blogspot.com/2011/02/havrebrod-utan-knad.html

    SvaraRadera
  9. Jag testade med ca 2.5 dl Rågmjöl och 5,5 dl vetemjöl. Sen tog jag 1 dl Linnfrön istället för Solrosfrön. Annars gjorde jag som i receptet. Det blev knaprigt och gott! Så tack för recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Det lät jättegott med rågmjöl och linfrön i! Rågmjöl har jag hemma, så det ska jag testa nästa gång!
      Tack för din hälsning!

      Radera

Jag blir extra glad över din kommentar!
Har du provbakat/provlagat ett recept, lämna gärna en hälsning, så vågar fler testa!
Jag besvarar alla frågor som dyker upp i kommentarerna, oftast inom ett dygn men ibland kan det dröja lite längre tid.